Vill dela med mig av mina bästa tips för att äta bra och göra smarta val när det kommer till att äta ute. Som ni vet är det oftast inte den mest hälsosamma maten som presenteras på menyerna och många kan tycka att det är svårt att veta vad de ska välja (och inte välja) vid restaurangbesök.

  1. Välj en bra restaurang med bra råvaror. (inte så lätt att få en välbalanserad hälsosam måltid om du går till en väldigt billig restaurang (vad är det för råvaror om det är så billigt?) eller en pizzeria eller snabbmatskedja)
  2. Kom aldrig akuthungrig. Ät ett mellanmål en stund innan, ex en frukt och drick vatten.
  3. Meddela gärna restaurangen i förväg om du vill ha specialkost så ger du dom de bästa förutsättningarna för att fixa en rätt i stil med hur du vill äta.
  4. Säg nej tack till det vita brödet och fråga istället efter lite goda oliver.
  5. Scanna menyn. När jag äter ute scannar jag alltid menyn först. Syften med det är att se vad de har för råvaror och vad de erbjuder. T.ex. så kanske jag ser att det finns avokado till en förrätt, rostade grönsaker till en varmrätt, soltorkade tomater och kronärtskocka till någon rätt osv.
  6. Våga be om vad du vill ha. Ödmjukt och vänligt. Jag brukar ofta be om en specialtallrik med de smårätter jag sett finns på menyn. Kan se ut något i stil med det här: En stor sallad med massa grönsaker, lite ugnsbakade eller rostade grönsaker och avokado. Också frågar jag om dom har broccoli, gärna ångkokt eller rå. Eller humus som är en favorit. Min man brukar avsluta beställningen med att tillägga– Det inte är för att banta utan för hälsan skull så gärna tillräckligt med mat för en man tack. Och då brukar jag inflika- för 2 män! Det brukar göra att vi får generösa portioner och blir lagom mätta.
  7. Restaurangen har lättare att ta emot din beställning när ditt fokus hålls på vad du vill äta istället för på vad du inte kan eller vill äta. Tala gärna om ifall du har någon allergi eller andra önskemål men säg sedan ett exempel på vad du vill äta. Något i stil med, -jag äter inte gluten och mjölkprodukter. Skulle gärna vilja ha en laxbit med en stor sallad till. Och ångkokta grönsaker. Går det bra?
  8. Välj bort potatis, ris och pasta och be ALLTID om extra grönsaker.
  9. Välj såsen vid sidan om och be om en god kvalitetsolivolja till dina grönsaker.
  10. Nej tack till dessert! Kom ihåg hur du vill må efter restaurangbesöket. Du mår som bäst både under tiden och efter ett restaurangbesök när du väljer en god och näringsrik varmrätt. (Eller några tapasrätter) Lagom mätt och tillfreds!

 

Hoppas att dessa tips kan underlätta för dig när du går ut och äter nästa gång. När vi själva är ute med vänner eller kunder så tittar dom oftast avundsjukt på när vi blir serverade våra gigantiska färgrika salladstallrikar. Det ser väldigt fräscht och inbjudande ut istället för en bit kött med potatisgratäng och avsaknad av grönt. Bilden här är från förra veckan när jag var på kurs och hade förbeställt glutenfri vegankost. Fick jättegod mat, ugnsbakad grönsaksfylld aubergine med rödbetor. Till det en stor salladsbuffé. Kanonbra!

Sammanfattningsvis – Våga be om vad du vill ha!