Ät mer grönsaker – mina bästa tips

Ok, nu ska vi prata om något viktigt, nämligen….. GRÖNSAKER!!!

Är du som de flesta svenskar så får du i dig för tok för lite … (eller så är du en hälsonörd som jag är och redan äter massor av grönsaker, som är typ det nyttigaste som finns).

Ja, ja kanske du tänker. För de flesta VET ju faktiskt att grönsaker är bland det ALLRA bästa vi kan äta. Grönsaker i alla dess färger och former, så vackert och gott.

Men varför gör vi inte det då tro tänker jag??? När vi ju VET hur nyttigt det är och hur både vår kropp och tarmflora mår som bäst med en rik variation av alla olika grönsaker?

Ja jag antar att det kan bero på invanda mönster (kanske blir det bara tråkig isbergssallad, gurka och tomat?) och beteenden.

MEN här kommer i alla fall mina allra bästa tips så att DU också kan öka ditt intag av GRÖNSAKER; ok är du redo?

  • Se till att alltid ha färska grönsaker hemma samt även fyll upp frysen med exempelvis brysselkål, broccoli, blomkålsris osv.
  • Morotsstavar är perfekta att ha i en skål vatten i kylen så att de håller sig krispiga. Goda som de är eller tom mellanmål ihop med hummus eller avokadosmör. Också bra att ställa fram på bordet innan middagen är klar!
  • Pressa dina grönsaker! Så gott och fräscht med färskpressad grönsaksjuice, rödbeta – fänkål – morot – selleri osv.
  • På med skivade grönsaker som vackert pålägg på dina “nyttiga” mackor, ex frökex med mosad avokado eller hummus samt skivad tomat, gurka, paprika och groddar!
  • Gör dina egna groddar, enkelt, billigt, gott och nyttigt!
  • Kålrabbi är supergott att skala och skära i stavar och äta eller dippa i exempel en god hummus.
  • Fryst broccoliris är smidigt och gott att tillsätta i en vegetarisk linsfärssås.
  • Bygg din måltid med matiga sallader – läs mer i ett tidigare inlägg HÄR. 
  • Gör pasta av zucchini. Antingen med hjälp av en spirulizer eller tagliatelleliknande pastaremsor med hjälp av en potatisskalare. Blanda med en god fräsch tomatsås eller varför inte med en egon pesto?
  • Snabbwoka grönsaker som paprika, lök, morötter och sockerärtor. Blanda ner nudlar av kelp eller bovete och servera med en tahinisås på tahini – tamari – ingefära – chili – honung – vitlök.
  • Variera det gröna. Rucola, romansallad, machesallad, frisée sallad, rosésallad, salladskål, grönkål och savojkål är olika alternativ som bas i en sallad.
  • Gör goda nyttiga soppor på grönsaker och färska örter, tillsätt avokado för en krämigare konsistens. Recept på min supergoda broccolisoppa hittar ni förresten HÄR.
  • Testa att ungsrosta blomkål och ha som tillbehör till middagen.
  • Råriv rödkål och vitkål, massera med olivolja (och lite salt) så att kålens fibrer mjuknas upp. Förvara i kylen och ha i dina matiga sallader.
  • Ångkokt broccoli med lite kallpressad olivolja och spraysalt är såååå himla gott.
  • GRÖNKÅL – alltså jag har i sallader, i smoothies, på mina matiga frökex mackor eller som grönkålschips💚
  • Soppa av brysselkål? Jag gör en supergod variant som är matig och god, se receptet HÄR. 
  • Tillsätt gröna ärtor de sista minuterna av koktiden när du kokar quinoa. Blir gott och färgglatt. Jag brukar även finhacka lite rödlök och blanda ner i quinoan.
  • Använd spetskålsblad och gör goda, fräscha wraps. Fyll med avokado, olika röror, hackade grönsaker, kanske en tacofärs på valnötter eller liknande och rulla ihop.
  • Testa raw food-ris av palsternacka, sötpotatis och morot. Gott och enkelt. Bara skala och dela i bitar och mixa till önskad riskonsistens i en matberedare.
  • Fänkål – skiva tunt med hjälp av en mandolin och ät rå i sallader eller skär i stora klyftor och rosta i ugn med olivolja, salt & svartpeppar.
  • Fredagschips? Rosta eller torka i torkugn tunna skivor av aubergine, sötpotatis eller zucchini, marinerade i olivolja och lite salt. Eller gör nyttiga grönkålschips på samma sätt.
  • Och förstås SMOOTHIES – jag kör ofta i zucchini, grönkål, avokado, färska örter eller spenat i mina smoothies ihop med frukt och bär. Men det kan också åka i spetskål, fänkål, morot och broccoli i mina smoothies. Recept hittar ni HÄR.

Sikta på att äta minst 5 portioner grönsaker per dag utöver några portioner bär och frukt!

Jag älskar ju grönsaker som ni vet, en av mina böcker heter ju dessutom GRÖNSAKSKÄRLEK. Så mer grönt åt folket! Tipsa gärna vidare 💚

Vill du ha ännu mer tips från mig, coaching och inspiration så drar nya kursen igång 12:e oktober, ÄT BÄTTRE – MÅ BÄTTRE, läs mer och anmäl dig HÄR.